Suočena sa izazovima usred rastućih troškova i inflacije, industrija neživotnog osiguranja nalazi na raskršću. Kako prevazići izazove i kojim putem krenuti?
Kako je bilo reči i u prethodnom tekstu, prihvatanje inovacija u proizvodima, operacijama i strategijama angažovanja klijenata može omogućiti osiguravačima da se kreću po trenutno diskutabilnom tržištu i pozicioniraju se za dugoročno profitabilan rast. Neprilagođavanje, sa druge strane, može dovesti do stagnacije ili čak pada u odnosu na dinamiku tržišta i očekivanja potrošača koji se razvijaju.
Globalna perspektiva
Globalno tržište neživotnog osiguranja beleži kontinuirani rast. Prognoze govore u prilog tome da će ovo tržište dostići veličinu od 5,03 triliona evra u bruto godišnjoj premiji u 2024. godini. U istoj godini očekuje se da će evropsko tržište dostići ukupnu bruto premiju od 628,6 milijardi evra.
Po glavi stanovnika, neživotno osiguranje u regionu Evrope, prevedeno u prosečnu potrošnju, iznosi 744,8 evra, što istovremeno ukazuje na obećavajuću budućnost za industriju u regionu i važnost osiguranja među pojedincima. Tržište neživotnog osiguranja u Evropi prati stabilna stopa rasta. Procena je da će ta stopa na godišnjem nivou (CAGR) iznositi 2,74%, između 2024. i 2028. godine. Što dalje ukazuje na to da će obim tržišta dostići impresivnih 700,4 milijardi evra do 2028. godine. Na globalnom nivou, očekuje se da će Sjedinjene Američke Države zauzeti vodeće mesto sa najvećom bruto godišnjom premijom od 3.126 milijardi evra u 2024. godini.
Tržište neživotnog osiguranja Evrope ističe se velikim potencijalom za rast i razvoj u narednim godinama. U regionu Evrope, Nemačka je zemlja koja beleži rast potražnje za neživotnim osiguranjem, stavljajući fokus na osiguranje automobila.
Prikaz bruto fakturisane premije za neživotno siguranje od 2017. sa predikcijama do 2028. godine. Podaci su bazirani na trenutnom kursu i uticaju tržišta.
Izvor: https://www.statista.com/outlook/fmo/insurances/non-life-insurances/europe?currency=EUR#gross-written-premium
Industrija neživotnog osiguranja nalazi se u vrtlogu promena. Dok su premije u porastu, podstaknute povećanjem cena u različitim linijama poslovanja, rastući troškovi gubitaka izjedaju profit. Ovo izazovno okruženje, koje neki nazivaju “najtvrđim tržištem u generaciji”, predstavlja i opasnosti i mogućnosti za osiguravače.
Pod senkom rastućih troškova
Osiguravači se bore sa nemilosrdnim porastom troškova gubitaka, podstaknutim inflacijom, prekidima u lancu snabdevanja i rastućom složenošću moderne tehnologije. Troškovi popravke i zamene vrtoglavo rastu, posebno u osiguranju imovine i automobila, što opterećuje poslovanje osiguravača.
Gubici u slučaju katastrofe - pretnja
Sve veća učestalost i ozbiljnost katastrofa povezanih sa vremenom, kao što su požari, oluje sa vetrom i poplave, izazivaju pustoš u industriji. Ovi događaji povećavaju troškove reosiguranja i prisiljavaju osiguravače da povećaju premije za vlasnike imovine, što dovodi do zabrinutosti oko pristupačnosti i potencijalnih nedostataka u pokrivenosti.
Reakcija potrošača - razlog za zabrinutost
Rastući troškovi osiguranja snažno pogađaju potrošače, što dovodi do toga da neki u potpunosti odustanu od pokrića ili češće menjaju dobavljače. Ovaj trend narušava lojalnost kupaca i vrši pritisak na osiguravače da pronađu načine da uravnoteže profitabilnost i pristupačnost.
Tračak nade - kretanje kroz oluju
Uprkos izazovima, ima tračaka nade za osiguravače koji su spremni da se prilagode i inoviraju. Očekuje se da će faktori poput viših kamatnih stopa i usporavanja inflacije doprineti postepenom poboljšanju profitabilnosti u narednim godinama.
Prihvatanje inovacija - put ka rastu
Osiguravači koji mogu da prihvate inovacije i prilagode se promenljivom pejzažu biće u dobroj poziciji za dugoročni rast. Ovo uključuje istraživanje novih trendova kao što su ugrađeno osiguranje, parametarsko pokriće i integracija veštačke inteligencije.
Novi trendovi
Besprekorna zaštita
Ugrađeno osiguranje (Integrisane polise) je inovacija koja omogućava kupovinu osiguranja direktno uz proizvod ili uslugu koju već koristite. Uključuje besprekornu integraciju proizvoda osiguranja u transakcije trećih strana i segment je tržišta koji se brzo razvija. Osiguravači automobila će, verovatno, biti najviše pogođeni, što zahteva strateško partnerstvo sa dobavljačima proizvoda i usluga.
Pojednostavljivanje potraživanja
Parametarsko osiguranje uvodi inovativan pristup ublažavanju rizika, eliminišući zamorne procese procene štete i zamenjujući ih transparentnim "pokretačem" isplate. "Pokretač" se sastoji od objektivno merljivog parametra koji, kada nadmaši unapred definisanu granicu, automatski inicira isplatu unapred dogovorene naknade. Ono što je osnovna karakteristika ovog modela jeste uspostavljanje parametra i njegovog praga - na transparentan način, uz obostranu saglasnost. Merenje parametra sprovodi nezavisna treća strana, čime se obezbeđuje maksimalan stepen objektivnosti i efikasnosti. Parametarsko osiguranje je idealno rešenje za kompanije iz industrija (poput poljoprivrede, energetske industrije, turističke industrije) koje su izložene i zavise od promenljivih klimatskih uslova, jer omogućava brzu finansijsku zaštitu u slučaju nepovoljnih vremenskih prilika.
AI integracija – Dvostruka snaga
Veštačka inteligencija (AI) može da igra dvostruku ulogu u industriji neživotnog osiguranja: obezbeđujući pokriće za rizike u vezi sa veštačkom inteligencijom i pomaže klijentima da identifikuju i ublaže potencijalne gubitke. AI neminovno ima potencijal da transformiše polisu neživotnog osiguranja od reaktivnog mehanizma zaštite, prema proaktivnom alatu za upravljanje rizikom.
Fokus na održivost - pobednička strategija
Osiguravači koji prihvataju inicijative za održivost i proširuju obim pokrića u projektima obnovljivih izvora energije mogu poboljšati imidž svog brenda i privući klijente koji su svesni i brinu se o životnoj sredini, što rezultuje dobrom korporativnom praksom i predstavlja mudru poslovnu strategiju za osiguravače.
Niša za rast
Očekuje se da će tržište specijalnog osiguranja, koje obuhvata nišne oblasti kao što su sajber i parametarsko pokriće, doživeti značajan rast u narednim godinama, što predstavlja mogućnosti za osiguravače sa specijalizovanom stručnošću.
Industrija osiguranja se nalazi na važnoj raskrsnici. Premošćivanjem jaza između njegovog društvenog uticaja i percepcije javnosti, imamo priliku da redefinišemo ulogu osiguravača. Kroz proaktivnu transformaciju, ne samo da možemo da ublažimo rizik, već i da osnažimo pojedince, ojačamo zajednice i doprinesemo održivijoj budućnosti.
Ne radi se samo o pukoj promeni percepcije – radi se o otključavanju punog potencijala industrije da postane pravi katalizator pozitivnih promena.